torsdag 30 november 2017

Minialbum från lördagens träff

I lördags var Idas magasin med på Emilindas vintermara i Sköllersta utanför Örebro. Jag var där och scrappade hela dagen och höll också i en workshop där jag peppade deltagarna att inte vara rädda för inch samtidigt som vi gjorde ett pyttigt minialbum tillsammans.

Jag ska försöka förklara hur du ska göra albumet med hjälp av mina bilder på ett färdigt album.


Själva stommen viker du av ett cardstock som mäter 7,5 gånger 11 tum (inch).

Börja med att biga längs med långsidan vid 2,5 och 5 tum. Då har du tre lika breda kolumner som mäter 2,5 tum. Sedan vänder du pappret ett kvarts varv och nu kommer det knepigaste med hela albumet:


Biga längs kortsidan. Först vid 2,5 tum och sedan vid 3 tum. Därefter vid 5,5 tum och 5,75 tum. Sist vid 8,25 och 8,5 tum. Om du nu håller upp pappret har du ett rutnät med 12 kvadrater som alla har en sida på 2,5 tum, samt några smalare spalter, en på en halv tum och två på en kvarts tum.

Nu ska du ta fram saxen och klippa bort några rutor. Börja med att klippa bort två av de tre rutorna på den sida där du har den bredaste av de smala spalterna. Då får du fram albumets framsida. Sedan ska du klippa bort de smala spalterna på ytterkanterna, men bara fram till vecken som går längs långsidan.


Till sist ska du klippa bort en tum av varannan flik på långsidorna, så att de blir två på ena sidan och en på andra sidan som är kortare än de andra.


Nu, när du viker allt som är kvar inåt längs vecken, ser det förhoppningsvis ut som på mina foton. Och gör det inte det så är det inte hela världen. :)


De kortare flikarna sätter du fast på sidorna, så att de bildar små fickor att stoppa ett foto eller en liten hälsning i. Jag har dekorerat med Maja Designs senaste julkollektion Joyous Winter Days. Själva albumet hålls ihop av ett band som jag fäst under en bit mönsterpapper på albumets rygg.


Materiallista:

Tålamod finns inte att köpa i butiken, varken på plats eller online... ;)

Inga kommentarer: