torsdag 26 januari 2017

Steg-för-steg: Landskap i solnedgång

Det är säkert en och annan där ute i scrapvärlden som drar sig för att köpa omonterade gummistämplar. Det är ju bökigt att montera dem och vad ska man ha, EZ-mount eller Tack'n'Peel? Och vad är det?

Jag ska försöka visa hur jag gjorde när jag monterade mina nya landskapsstämplar från Crafty Individuals på EZ-mount och sedan mitt första kort med dem. EZ-mount är ett mjukt lager skum som är självhäftande på ena sidan, som man fäster på den omonterade gummistämpeln, och med en blank sida som fastnar på ett akrylblock utan att vara klistrigt (det har med friktion att göra).

Stämplarna ser ut så här när man köper dem, de är ett litet ark, lika stort som ett fjärdedels ark EZ-mount. Det kan vara bra att tänka på att själva stämplarna är lite större än bilden på förpackningen visar. I just den här förpackningen är det 3 olika motiv, tre olika träddungar.


Jag klippte bort lite överflödigt gummi innan jag satte dem på den klistriga sidan av min bit EZ-mount (det är den sidan med tryck på skyddspappret). Klistret på EZ-mount är superklistrigt, så det kan vara bra att göra rent saxen direkt efter, eller gnida en droppe diskmedel på saxens skär för att undvika att klistret fastnar på saxen. Man kan också klippa med en sån HÄR tjusig sax!


Så här ser mina stämplar ut nu, klara att använda! När jag inte använder dem förvarar jag dem i förpackningen, men det gör man ju som man vill, många har avancerade system för att sortera och förvara sina stämplar. Den här förvaringslösningen finns hos Idas.


Jag skulle ju premiärstämpla också! Jag har använt Distress Inks för att göra en solnedgång på en bit slät, vit cardstock som bakgrund till min lilla skog. Färgerna jag använt kan du se i materiallistan nedanför. Sedan stämplade jag med en svart stämpeldyna. Det kan vara bra att vänta lite innan man stämplar på en yta som man färgat in med distresser, så att de hinner torka ordentligt.


Min skog i solnedgång har jag monterat på en bit svart cardstock och sedan på en vit kortbas, som jag först stänkt med orange mist på. Jag använder Idas Magasins egen Red Line Tape, den är syrafri och sitter superbra!


Giraffen fick bli den enda dekorationen.



Materiallista:


Tack för titten, kom snart tillbaka!
/Anna

Inga kommentarer: