torsdag 12 januari 2017

Gör en tavla!

Ibland får jag infall som inte går att ignorera. Jag hittade en ful, liten träram på Myrorna härom veckan som jag inte kunde låta bli att köpa för en femma. Sedan har den stått på pysselbordet och väntat på att bli snyggare.


Jag började med att måla träramen med vit Gesso, två lager. Eftersom gesson är vattenbaserad är den lätt att tvätta bort från händerna och penseln innan den har torkat. Akta kläderna, bara. Jag hade, vis av erfarenhet, en tidning mellan ramen och mitt bord, så att det inte skulle bli fler färgfläckar på bordet.



Medan färgen torkade tog jag tag i det som skulle vara innanför glaset: Ett nedskuret PL-kort som jag färgat in med tre olika Distress Inks (Scattered Straw, Picked Raspberry och Peacock Feathers) genom en mask från Tim Holtz. För att min Ink Blending Tool ska glida lätt även utanför masken, har jag nästan alltid en blank plastyta under, t ex en bit overheadfilm eller ett laminerat papper. När kortet hade torkat ordentligt, så att inte färgen skulle färga av sig på glaset, satte jag in den i ramen, som också hade torkat.


Sedan satt jag och vägde lite olika dekorationer, funderade på färgställning och sånt. Det är det som tar absolut längst tid när jag skapar. Jag kan sitta och flytta runt på saker i timmar... Till slut rev jag av två hörn från ett BoBunny-papper och satte fast på motstående hörn på ramen. Lite mer gesso gjorde susen på det knalligt lila pappret.


Sedan gick jag loss med blommor, stickles, kugghjul och pärlor. Oj vad kul! Jag har också provat en ny sorts lim, Aleene's Turbo Glue. Torkar snabbare än Aleene's vanliga lim, och är lite mer lättflytande, så det är lättare att applicera tunt.

Materiallista:
Kugghjul



Tack för att du tittade in! 
/Anna

1 kommentar:

Rosa A sa...

Läckert Anna! Kram Rosa