torsdag 8 december 2016

Pizzalåda i miniatyr

Idag vill jag visa och berätta lite om hur jag gjort en liten ask, som ser ut som en pizzakartong. Beskrivningen kan ni också hitta här (på engelska).


Jag började med en bit cardstock som mäter 6x11 tum. Jag bigade (gjorde veck) en tum in från alla sidor samt 5 tum in från varje kortsida.


Sedan klippte jag längs vecket in från långsidan på alla korta veck. (se bild)

Efter det var det dags att limma ihop lådans halvor. Som du kanske ser, har jag klippt ut en liten vinkel från alla hörnbitar. Det är för att det inte ska sticka upp någonting någonstans. Bottenhalvan av asken ska limmas så att den blir en liten låda, medan locket bara ska ha tre sidor.


Klart! Nu är det bara det roliga kvar, att dekorera sin låda!

Jag satte fast ett prickigt band runt kanten på locket och satte en rosett mitt fram. Ovanpå locket satte jag två lager mönstrade julpapper från Photoplay. Sedan satte jag fast en liten bukett av röda rosenknoppar som jag ramade in med röda glitterprickar.

Den bruna vimpeln har jag klippt till av en överbliven bit av samma bruna cardstock som jag använt till asken. Jag har stämplat min julhälsning med embossingdyna och sedan embossat med vitt pulver. Det blir lite som kristyr på en pepparkaka... Jag avslutade med ytterligare en röd rosett på locket.

Materiallista:

Inga kommentarer: