onsdag 6 januari 2016

Canvas

Hej!
Canvasdukar kan man hitta för en billig peng på olika lågprisvaruhus. De är utmärkta att scrappa på, men det visste ni väl redan?


På den här tavlan färgade jag in kanterna med Evergreen Bough och Peeled Paint och dämpade ned färgen med Gesso, så att det matchade det ljusgröna White Wash- pappret från Cordinations. Man kan skrapa bort det övre vita lagret på detta papper så att en skarpare grön kommer fram. Testade att köra pappret i en embossingfolder med björkstammar och sedan slipa med en nagelfil. Det blev inte som jag tänkt mig, men dög till bakgrunden av en vintagebild och ett journalingcard.


Sedan lekte jag loss med olika embossingpulver: vanligt vitt, vitt ultra thick samt Aged teal. Ville inte ha med så mycket blått, så jag strödde ut pulvret på ett fat och satt och "duttade" med fingret. Ja, det tog många timmar!
Jag har även embossat metalldekorationen, bladet (die från Joy)
och blomman, Bigbloomers.




I mitten på blomman tryckte jag fast en tryckknapp från ett klädesplagg när pulvret fortfarande var varmt. Ovanför blomman sitter ett band med ståltråd i, som jag böjde till ett blad.
Det fina bandet under bilden är en favorit jag visat förut, likaså de vita hjärtanen. Det enda som inte kommer från Idas är den vita spetsen, den har jag fått av min mamma.
Pappren blev väldigt styva och tunga av allt embossingpulver, så jag fäste den med täta rader av extra stark dubbelhäftande tejp.

Monica.

















Inga kommentarer: